חוקרים בארה"ב עובדים על טיפול בזיהום של וירוס הפפילומה האנושי (HPV) בעזרת חיזוק אוכלוסיית החיידקים שחיה באזור צוואר הרחם והנרתיק.

נשמע מוזר?

נלך רגע צעד אחורה. רוב האנשים הפעילים מינית נדבקים בוירוס הפפילומה האנושי (HPV) לפחות פעם אחת בחייהם. בדרך כלל מערכת החיסון תיפטר בכוחות עצמה מהוירוס תוך שנתיים. יש למעלה מ-100 זנים של HPV, מתוכם זנים שעלולים לגרום ליבלות או במקרה הפחות טוב לשינויים בתאים שיכולים להתפתח לסרטן בצוואר הרחם, או במקומות אחרים בגוף- הנרתיק, הפות, פי הטבעת, הגרון, הלוע, הפה, ואצל גברים גם בפין. החיסון הראשון - GARDASIL נגד וירוס HPV יצא לשימוש בשנת 2006 על ידי חברת MERCK  ומאז פותחו ושוכללו חיסונים נוספים. למעשה, החוקר הגרמני הרלד צור האוזר שגילה את הקשר בין וירוס הפפילומה האנושי לבין סרטן צוואר הרחם זכה בפרס נובל לרפואה בשנת 2008 (יחד עם עוד חוקר).

 החיסונים יכולים להגן על הגוף מפני הזנים המסוכנים הנפוצים (תלוי בסוג החיסון) אבל חשוב מאוד עבור כל הנשים שחוסנו ושלא חוסנו להקפיד לבצע בדיקות שגרתיות של צוואר הרחם. במקרה של התפתחות מחלה, סיכויי הטיפול וההחלמה עולים באופן דרמטי ככל שהבעיה מתגלה מוקדם יותר.

עכשיו נעבור קדימה בזמן.

בצוואר הרחם והנרתיק מתקיימת אוכלוסייה של בקטריות- מינים "טובים" של לקטובצילוס, גרנדרלה, ומיקופלסמה. באוכלוסיית חיידקים בריאה לקטובצילוס יהיה הדומיננטי. כאשר יש הפרה של האיזון וכניסה של יותר חיידקים אנארובים,  ה-PH (מדד של חומציות ובסיסיות) יהפוך לבסיסי יותר ועלולות להופיע תופעות לא נעימות של כאב, הפרשות וריחות לא נעימים. המצב הזה נקרא וגינוזיס חיידקי (BV- Bacterical Vaginosis).

מחקר שפורסם בשנת 2020 על ידי חוקרים מניו יורק בדק את הקשר בין אוכלוסיות החיידקים בצוואר הרחם לבין סיכויי ההצלחה של הגוף להיפטר מנגיף HPV. הם הראו שאצל נשים שחלה אצלן הפרה של האיזון, וביתר שאת כשיש נוכחות של חיידקים אנארובים מסויימים, היה יותר זיהום של וירוס הפפילומה האנושי (HPV). במחקר המשך הם מצאו שהסיכוי של נשים שנמצאה אצלן נוכחות גבוהה של גורמי דלקת (ציטוקינים) גדול בכמה מאות אחוזים, כך שגם יהיה להן זיהום מתמשך של HPV.

החוקרים טוענים שהפרת האיזון של הפלורה של הבקטריות גורמת לדלקת, מה שמקל על וירוס ה-HPV לחדור לתוך תאי צוואר הרחם ולהתחיל לשגשג שם. כשהסביבה מלאה בלקטובצילים, יש יצירה בריאה של חומצה לקטית שהורגת ומפריעה לוירוס הפפילומה לחדור לתוך התאים. לא כל הלקטובצילים מועילים לצוואר הרחם, המין הנפוץ והמועיל נקרא L. crispatus. מין אחר שדווקא עלול להזיק (הכל עניין של מינונים) הוא L. iners.

אז מה עושים עכשיו?

על שולחן ה-FDA בארה"ב יש ג'ל שנקרא Papilocare שמטרתו להגן על תאי צוואר הרחם מזיהום על ידי חיזוק ואיזון של אוכלוסיית החיידקים, בין השאר הוא מכיל סוכר שהוא מזון מועדף על ידי הלקטובצילים הטובים. הג'ל כבר נמכר במקומות אחרים בעולם, אבל אולי כדאי לחכות ל-FDA לפני שאת ממהרת לשים אותו.   ישנן מספר חברות שעוסקות בפיתוח של ג'ל לטיפול בזיהום של וירוס הפפילומה האנושי, אבל שוב צריך לשים לב שלא מדובר על פיתרון אם יש כבר התפתחות של תאים סרטניים אלא על נשים שנמצא אצלן הוירוס אבל הוא עדיין לא משגשג ורק על סיוע לגוף להיפטר ממנו. בכל מקרה, על כל אחת להקפיד על בדיקות שגרתיות ובמקרה של גילוי של הוירוס, על מעקב וטיפול אצל הרופא/ה הגינקולוג/ית.

מצאת טעות במה שכתבנו? נשמע לשמוע ולתקן! והעיקר- גילוי מוקדם מציל חיים!

מקורות:

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2304645120

בתמונה: בדיקת HPV במעבדת LEM.